සංගීතය යන විෂයෙහිදී මා ශ්රාවකයෙක් පමණක් වන අතර ගායනය, වාදනය හෝ නර්තණයේ යෙදීම මට ඉතාම දුෂ්කර දේවල් වේ. එහෙත් මගේ විෂය වන ඡායාරූප කලාව පෝෂණය වන්නේ මගේ සංගීත රසාස්වාදයේ ආභාෂයෙනි.
සංගීතය සහ ඡායාරූපකරණය යනු විවිධ ආකාරවලින් එකිනෙකට සම්බන්ධ කළ හැකි කලාත්මක මාධ්ය දෙකකි. කිසිවෙකුට මගේ ඡායාරූපයක චිත්තවේගීය බලපෑමක් වන්නේනම් එය වන්නේ සංගීතයේ බාවමය හැඟීම් මුසුවූ ඡායාරූපයේ සංයුතිය නිසාවෙනි. සමස්තයක් වශයෙන්, සංගීතය සහ ඡායාරූපකරණය යනු විවිධ ආකාරවලින් එකිනෙකාට අනුපූරකව සහ වැඩිදියුණු කළ හැකි කලා ආකාර දෙකකි, සහ ඒවායේ අන්තර් සම්බන්ධතාවය නව සහ උද්යෝගිමත් නිර්මාණාත්මක හැකියාවන් සඳහා ඉඩ ලබා දිය හැකිය.
මගේ ඡීවිත කාලය පුරා නිරන්තරයෙන් මාගේ මනසේ සැරි සරන සජීවී සංගීත අත්දැකීම් කිහිපයක් ඇත. “විමුක්ති ගී” මා ජීවිතයේ පලවන වතාවට නැරඹූ සංගීත ප්රසංගය වන අතර මට මතක හැටියට ඒ කොළඹ ලුම්බිනි රඟහලේ පැවති පලවන දර්ශනය විය. දෙවැන්න වන්නේ කොළඹ නවරඟහලේ පැවති “නිදි නැති නදියේ නාදය” විය. එහිදී සුනිල් විජයවර්ධන “දෝතට ගනිමු…දෝතට ගනිමු….හිරුද සඳුද මහ පොලොවද දෝතට ගනිමූ….” ගීතය කුමන හේතුවක් මත හෝ මගේ මනසේ හිරවී නැවත නැවත වාදනය වේ. එම ප්රසංගයේදීම ගායනය කල “අසන්න සගයිනේ, මහ පොලොවෙ කුණු කසළ…වළලන්න කාලයයි මේ…” ගීතයද නිරන්තරයෙන් මගේ මනසේ ගායනය වේ. අසූව දශකය මුල කොළඹ, පුංචි බොරැල්ල පදනම් කර ගත් අප පිහිටුවාගෙන සිටි “අළුත්පාර, නාට්යකණ්ඩායම” විසින් නිර්මාණය කල “සුවිසාලා පුර” නාට්යයේ එන මගේ ඥාති සහෝදර “ජානක පෙරේරා” රචිත ගීතයකි. අනෙක් සංගීත අත්දැකීම වන්නේ 2005 වසරේ සැප්තැම්බර්යේ කොළඹ පැවති WOMAD හෙවත් ලෝක බෙර වාදන ප්රසංගය වේ. මගේ ජීවිතයේ මේ සංගීත කඩඉම් අතරට ඊයේ රාත්රී තවත් තවත් එකක් එකතු විය. ඒ, බ්රිතාන්යයේ මැන්චෙස්ටර් නගරයේ “Hans Zimmer Live” ප්රසංගය විය.
පියවරුන්ගේ දිනයට ලැබුනු තෑග්ග
Hans Zimmer නම ශ්රී ලාංකිකයන් අතර එතරම් ප්රචලිත නමක් නොවුනත් ඔහු සංගීත දායකත්වය දැක්වූ චිත්රපට හරහා නව පරම්පරාව ඔහුගේ සංගීතය රසවිඳ ඇති බව නිසැකය. මගේ දෘශ්ඨි කෝණයෙන් තබන මෙම සටහන ඔහුගේ සංගීත නිර්මාණ නැවුම් රසයකින් සවන් දෙන්නට මෙම සටහන උපකාරී වනු ඇත.
Hans Zimmer ගේ 2023 වසරේ යුරෝපා සංචාරය සඳහා වන පුවේශ පත්ර දෙකක් සුජී සහ මා වෙනුවෙන් අපගේ පුත්රයා විශ්ව විසින් මිලදී ගෙන තිබුනේ පසුගිය වසරේ පියවරුන්ගේ දිනයේ තෑග්ගක් ලෙසය. ඔහු බිහිවීමට සිටියදී මගේ බිරිඳ නිදියන විට දිනපතා ලෝක සංගීතය ඇසීමට සැළස්වීම නිසාහෝ, අපගේ පුතා විශ්වට ඉතා විශිෂ්ඨ සංගීත රසාස්වාදයක් පිහිටා ඇති අතර පියවරුන්ගේ දිනය වෙනුවෙන් ඔහුට දිය හැකි හොඳම තෑග්ග එය බව ඔහු සිතීම නිවැරිදි බව මම දැන් දනිමි.
මා දුටු හෑන්ස් සිමර්
ඔහුට මිනිස් සිරුරක් ඇත, එහෙත් ඔහුගේ මොලය අප නොදන්නා පිට සක්වල ජීවියෙකුගේ වන්නට ඇත. ඔහුගේ පරිකල්පිත විශ්වයේ අනන්ත අප්රමාණ පරාසයක් පුරා විහිද යයි. තම සංගීත ධ්වනි සඳහා වන සංයුතීන් ඔහු ඒ අතරින් සොයා ගනී. එම ධ්වනියන් තුල එක් එක් රසයන්ගෙන් යුත් හඬවල් නිර්මාණය කිරීම සඳහා දායකයන් ඔහු සොයා ගනු ලබන්නේද, ඔහුගේ පරිකල්පිත විශ්වයේ එක් එක් ග්රහ ලෝකවලින් මෙන් පෙනේ ඒ සියල්ල ඊයේ රාත්රී පැය හතරක පමණ කාලය පුරා, මැන්චෙස්ටර් AO Atena හි මා සහ සුජී ඇතුළු විසිපන්දහසක විශ්ව සංගීතය ප්රියකරන ප්රේක්ෂකයන් අතර ගෙනත් තැබුවේය. එම පැය හතර තුල අප අපගේ චිත්තලෝකයෙන් පරිබාහිර ඔහු විසින් අප ඉදිරියේ තබන අවකාශය තුල සැරි සැරුවෙමු. ඔහු Han Zimmer නම් වූ අපේ කාලයේ ජීවතුන් අතර සිටින විශිෂ්ඨයා වේ.
මැන්චෙස්ටර් AO රඟහලේ සිටි ප්රේක්ෂකයන් ඉදිරියේ ඔහුගේ සංගීත ධ්වනි සඳහා අවශ්ය වාද්ය ශිල්පීන් එකිනෙකා ඔහු ගෙනවිත් තබන්නේ, හරියටම මා කලින් සඳහන් කලාක් මෙන් වූ ඔහුගේ මනකල්පිත විශ්වයේ තැන් තැන් වලින් මෙනි. ඔවුන් බොහෝ දෙනෙකු මගේ ජනප්රියම සංගීත වාදකයන් වන අතර මගේ youtube සංගීත ලැයිස්තුවේ සිටිති.
සිමර්ගේ වාදක කණ්ඩායම
ප්රසංගය ආරම්භ කරමින් Zimmer විසින් මුලින්ම හඳුන්වා දෙන්නේ Tina Guo, මගේ ප්රියතම චෙලෝ වාදිකාවයි. ලෝකයේ විශිෂ්ඨතම චෙලෝ වාදකයන් අතර ඇය සිටින්නේ ඉදිරියෙන්මය. Zimmer, ඇයව ප්රෙක්ශකාගාරයට හඳුන්වාදෙන්නේ ඔහුගේ “Wonder woman ” හැටියටය. එම හැඳින්වීමත් සමග ඇය විසින් තම චෙලෝවෙන් “වොන්ඩර් වුමන්” හි සංගීතය වෘන්දය සඳහා ආරම්භය ලබා දුන්නේය. එම සම්පූර්ණ සංගීතය ඇයගේ චෙලෝ වාදනය පදනම් කරගෙන ඇත. ඇයගේ චෙලෝවෙන් එන හඬ ඇයගේ ආත්මීය හඬ මෙන් වන අතර ඇය එය වයන විට, චෙලෝව ඇගේ සුන්දර ශරීරයේම කොටසක් මෙන් වන අයුරු මා youtube නාලිකා හරහා දැක ඇතිමුත්, එය සජීවීව දුටුවේ ඊයේය.
ටීනා ගුඕ යනු චීන-ඇමරිකානු සෙලිස්ට්, නිර්මාපකයෙකු සහ පටිගත කිරීමේ කලාකරුවෙකු වන අතර ඇය හාන්ස් සිමර් සමඟ ව්යාපෘති කිහිපයක සහයෝගයෙන් කටයුතු කර ඇත. ඔවුන් දෙදෙනා අතර දිගුකාලීන නිර්මාණාත්මක හවුල්කාරිත්වයක් ඇති අතර එහි ප්රතිඵලයක් ලෙස යම් සුවිශේෂී සංගීතයන් නිර්මාණයන් බිහිව ඇත.
ඔවුන්ගේ වඩාත්ම කැපී පෙනෙන සාමූහික නිර්මාණයක් වන්නේ “Wonder Woman” (2017) චිත්රපටිය සඳහා ලකුණු ලබා ගැනීමයි, එය Cimmer විසින් Guo සමඟ Cello සංගීත හඬ පදනම් කර ගෙන රචනා කරන ලද්දකි.. චිත්රපටයේ පසුබිම පිළිබිඹු කිරීම සඳහා මැද පෙරදිග සහ මධ්යධරණී සංගීතයේ අංග ඇතුළත් කරමින්, ලකුණුවල සුවිශේෂී ශබ්දය නිර්මාණය කිරීමේදී Guo විසින් ප්රමුඛ කාර්යභාරයක් ඉටු කළේය.
“බැට්මෑන් v සුපර්මෑන්: ඩෝන් ඔෆ් ජස්ටිස්” (2016) සහ “ද ඩාර්ක් නයිට් රයිසස්” (2012) ඇතුළුව සිමර් විසින් රචනා කරන ලද තවත් ශබ්ද පට කිහිපයකම ගුඕ විසින් තීරණාත්මක ලෙස දායකත්වය දක්වා ඇත. ඇය සිමර් සමඟ ඔහුගේ “Live in Prague” ප්රසංග චාරිකාවේ සජීවීව ද ඉදිරිපත් කර ඇති අතර, එය ඔහුගේ වඩාත්ම කැපී පෙනෙන චිත්රපට ලකුණු තෝරාගෙන ඇත.
සමස්තයක් වශයෙන්, Tina Guo සහ Hans Zimmer අතර සංගීත සම්බන්ධය ඵලදායි එකක් වී ඇති අතර, එහි ප්රතිඵලයක් ලෙස චිත්රපට ලකුණු කිරීමේ ලෝකයට අමතක නොවන සහයෝගිතා සහ දායකත්වයන් ඇත.
Zimmer විසින් දෙවනියට වේදිකාවට හඳුන්වා දෙන්නේ බ්රිතාන්ය ගිටාර් වාදක Guthrie Govan වය. ඔහුගේ දක්ෂ වාදනය සහ බහුකාර්ය සංගීත ශෛලිය සඳහා ඉතා ප්රසිද්ධය. ඔහු Zimmer ගේ සංගීත කණ්ඩායම සඳහා නවකයෙක් වන අතර, ඔවුන් දෙදෙනා එක් වන්නේ 2016 “Live in Prague” ප්රසංග චාරිකාවට සම්බන්ධ වීම හරහාය.
මෙම සංචාරයේදී, ගෝවන් සජීවී ප්රේක්ෂකයින් ඉදිරියේ සිමර්ගේ වඩාත් කැපී පෙනෙන චිත්රපට ලකුණු කිහිපයක් ඉදිරිපත් කරන විට ඔහුට සහාය දුන් සංගීත කණ්ඩායමේ කොටසක් විය. ගෝවන්ගේ ගිටාර් වාදනය ප්රසංගයේ අනිවාර්ය අංගයක් විය, විශේෂයෙන් “ආරම්භක” ශබ්ද පටයේ “ටයිම්” සහ “බැට්මෑන් v සුපර්මෑන්: ඩෝන් ඔෆ් ජස්ටිස්” ශබ්ද පටයේ “අරෝරා” වැනි ගීතවල. වේදිකාව තුල ගෝවන් ගේ දායකත්වය සහ සංගීත සම්බන්ධතාවය ඉතා ප්රබල ලෙස ප්රේක්ශකාගාරයේ සිටින අපට දැනෙන අතර, ඔවුන්ගේ සහයෝගීතාවය සිමර්ගේ ප්රසංගවලට ආකර්ශණීය නව මානයක් එක් කරන බව මගේ හැඟීම වේ.
ඔහු තවත් අවස්ථාවකදී Lisa Gerrard පේක්ශකයන්ට හඳුන්වා දෙන්නේ ඉතා සිත් ගන්නා සුළු ආකාරයටය. දිව්යමය හඬක් ඇති ලීසා ජෙරාඩ් ඕස්ට්රේලියානු සංගීත ශිල්පිනියක් වන අතර ඇයගේ අනර්ඝ ගායනයන් තුල ඇයට පමණක් උරුමවූ අද්විතීය ශෛලිය සඳහා ප්රසිද්ධියක් උසුලන මගේ ප්රියතම ගායිකාවකි. ඇයට සිමර් ගේ චිත්රපට සහ රූපවාහිනී වැඩසටහන් සඳහා අමතක නොවන, චිත්තවේගීය සංගීත කාණ්ඩ නිර්මාණය කිරීම සඳහා දක්වන ලද දායකත්වය සඳහා විශාල කීර්තියක් ඇත. ඔවුන් දෙදෙනා ව්යාපෘති කිහිපයක සහයෝගීව කටයුතු කර ඇති අතර, එහි ප්රතිඵලයක් ලෙස ඇතැම් ප්රතිමූර්ති සංගීත නිර්මාණ බිහි විය.
ඔවුන් දෙදෙනාගේ වඩාත්ම කැපී පෙනෙන සහයෝගීතාවයක් වන්නේ “ග්ලැඩියේටර්” (2000) චිත්රපටයේ ශබ්ද පටය මත වන අතර එය හොඳම මුල් ලකුණු සඳහා ඇකඩමි සම්මානය දිනා ගත්තේය. එය මා සහ පුතා විශ්ව වඩාත් ප්රියකරන සිනමා සංගීතයක් වේ. ග්ලැඩියේටර් චිත්රපටයේ සමුච්චය වන් වන ” Now We Are Free” සංගීත ධාවන පථය සඳහා ඊයේ රාත්රී ඇයගේ සජීවි හඬ විසින් විසිපන්දහසක් වූ ඒ මැන්චෙස්ටර් නගරයේ ප්රේක්ෂකාගාරය රෝමානු යුගයේ කොලෝසියම් එකක් බවට පත්කල බව මට හැඟේ.
ජෙරාඩ් සහ සිමර් “ද ඉන්සයිඩර්” (1999), “බ්ලැක් හෝක් ඩවුන්” (2001) සහ “කිංඩම් ඔෆ් හෙවන්” (2005) ඇතුළු තවත් චිත්රපට හඬපට කිහිපයක් සඳහා සහයෝගීව කටයුතු කර ඇත. ජෙරාඩ්ගේ සුවිශේෂී කටහඬ සහ අද්විතීය විලාසය සිමර්ගේ සංගීතය සමඟ බද්ධ වී ඇති අතර, බොහෝ විට පරාවර්තක, චිත්තවේගීය සහ ගැඹුරින් චලනය වන ශබ්දයක් නිර්මාණය කරයි.
සමස්ථයක් වශයෙන්, Gerrard සහ Zimmer අතර සංගීත සම්බන්ධය ඵලදායක එකක් වී ඇති අතර, ඔවුන්ගේ සහයෝගීතාවයේ ප්රතිඵලයක් ලෙස මෑත කාලයේ වඩාත් අමතක නොවන සහ ප්රසිද්ධ චිත්රපට ලකුණු කිහිපයක් ඇති විය. ඔවුන්ගේ දායකත්වය චිත්රපටයේ සංගීතයේ භූමිකාව ඉහළ නංවා ඇති අතර, නාට්ය සහ කතාන්දර වැඩි දියුණු කරන චිත්තවේගීය පසුබිමක් නිර්මාණය කර ඇත.
තවත් අවස්ථාවකදී සිමර් විසින් ඔහුගේ ප්රධාන Woodwind වාදකයා වන Pedro Eustache හඳුන්වා දෙමින් ඔහු අත ඇති ලී සංගීත භාණ්ඩය සඳහා වැය වූවේ යුරෝ පහක් හෝ දහයක් පමණක් වන බව සදහන් කරයි. පසුව ඔහු ප්රකාශයක් කරමින් ප්රේක්ශකාගාරයේ කිසිවෙකුට එය මිළදී ගැනීමට අවශ්ය නම් එය විකිණිය හැකි බවත් එවිට මිළ යුරෝ පනස් දහසක් බවත් කියමින් ප්රෙක්ශකාගාරය සිනහවට පත් කරයි.
Pedro Eustache යනු වෙනිසියුලානු බහු වාද්ය වාදකයෙකි, ඔහුව Hans Zimmer ගේ ප්රසංග චාරිකා කිහිපයකම ඉදිරිපත් කර ඇත. Eustache ලොව පුරා සුළං, නළා සහ විවිධ ගෝත්රික ජනසමාජයන්හි එදිනෙදා බාවිතා කරන උපකරණ දහ සංගීත භාන්ඩ නවීන සංගීත සංයුතියන් සඳහා යොදා ගැනීමේ දක්ෂතාවය සඳහා ප්රසිද්ධය.
සිමර් සමඟ වැඩ කරන විට, Eustache විවිධ වාර්ගික නළා (නෙයි සහ ඩුඩුක් වැනි) මෙන්ම පටිගත කිරීමේදී, වාර්ගික සුළං සංගීත භාණ්ඩ සහ බෙර වාදනය ඇතුළු විවිධ උපකරණ වාදනය කරයි. ඔහුගේ අද්විතීය ශබ්දය සහ බහුකාර්ය හැකියාව ඔහු සිමර්ගේ සජීවී ප්රසංගවල අනිවාර්ය අංගයක් බවට පත් කර ඇති අතර, ඔහුගේ දැනටමත් කැපී පෙනෙන සංගීත සංයුතීන් සඳහා සුවිශේෂ පරිසරයක් එක් කරයි.
Eustache සහ Zimmer ලොව පුරා සංගීතය සඳහා ආශාවක් බෙදා ගන්නා අතර, ඔවුන්ගේ සහයෝගීතාවයේ ප්රතිඵලයක් ලෙස අමතක නොවන ප්රසංග කිහිපයක් සිදු වී ඇත. Eustache ගේ ජනවාර්ගික වාදන ප්රවීනත්වය Zimmer ගේ සංගීතයට නව මානයක් එක් කර ඇති අතර, එය වීර කාව්ය මෙන්ම හොල්මන් කරන මනරම් ශබ්දයක් නිර්මාණය කිරීමට උපකාරී වේ.
සමස්තයක් වශයෙන්, Pedro Eustache සහ Hans Zimmer අතර සංගීත සම්බන්ධය ඵලදායි එකක් වී ඇති අතර, එහි ප්රතිඵලයක් ලෙස චිත්රපට ලකුණු කිරීමේ ලෝකයට යම් සුවිශේෂී සජීවී ප්රසංග සහ දායකත්වයක් ලැබී ඇත. ලොව පුරා සංගීතයට ඔවුන්ගේ හවුල් ආදරය එකවර අද්විතීය හා ගැඹුරින් චලනය වන ශබ්දයක් නිර්මාණය කිරීමට ඔවුන්ට ඉඩ දී ඇත.
ප්රසංගය පුරා නිවේදකයන් සහ ප්රකාශකයන් නොවූ අතර ආරම්භයේ සිටම ප්රසාංගය පෙලගස්වන්නේ සහ ඉදිරිපත් කරන්නේ සිමර් විසින්මය. ඔහු තම සහෝදර වාදකයන් ප්රෙක්ශකාගාරයට ඉදිරිපත් කරන්නේ ඔවුන් සමග ඔහුට ඇති පුද්ගලික සබඳතාවය පිළිබඳ උනන්දුව දනවන ඉඟි සමගිනි.
හොලිවුඩ් සිනමාවේ හෑන්ස් සීමර්
Hans Zimmer යනු ලෝක ප්රකට ජර්මානු චිත්රපට සංගීත නිර්මාපකයෙකු සහ නිෂ්පාදකයෙකි. ඔහු 1957 සැප්තැම්බර් 12 වන දින ජර්මනියේ ෆ්රැන්ක්ෆර්ට් හි උපත ලැබූ අතර කොනිග්ස්ටයින් හි හැදී වැඩුණු අතර එහිදී ඔහු නව යොවුන් වියේදී යතුරුපුවරු සහ සින්තසයිසර් වාදනය කිරීමට පටන් ගත්තේය.
සිමර් විසින් The Lion King, Gladiator, Inception, The Dark Knight Trilogy, Pirates of the Caribbean, සහ Dunkirk ඇතුළු චිත්රපට 150කට අධික ප්රමාණයකට සංගීතය නිර්මාණය කර ඇත. ඔහු 1995 දී ලයන් කිං සඳහා හොඳම මුල් ලකුණු සඳහා ඇකඩමි සම්මානය ඇතුළුව ඔහුගේ වැඩ සඳහා සම්මාන රාශියක් දිනා ඇත.
චිත්රපට ලකුණු කිරීමේ ලෝකයට පිවිසීමට පෙර, සිමර් ද බගල්ස් සංගීත කණ්ඩායමේ සාමාජිකයෙකු වූ අතර එය 1980 දශකයේ මුල් භාගයේදී “වීඩියෝ කිල්ඩ් ද රේඩියෝ ස්ටාර්” ගීතය සමඟින් ජනප්රිය විය. ඔහු ට්රෙවර් හෝන් සහ බ්රයන් එනෝ ඇතුළු අනෙකුත් ප්රමුඛ සංගීතඥයන් සමඟ ද වැඩ කළේය.
සිමර් චිත්රපට ලකුණු කිරීම සඳහා ඔහුගේ අද්විතීය ප්රවේශය සඳහා ප්රසිද්ධය, බොහෝ විට සාම්ප්රදායික නොවන සංගීත භාණ්ඩ සහ ශබ්ද ඔහුගේ රචනාවලට ඇතුළත් කරයි. සංගීතය සඳහා ඩිජිටල් තාක්ෂණය භාවිතා කිරීමේ පුරෝගාමියෙකු වන ඔහු සංගීත නිෂ්පාදන ක්ෂේත්රයේ නව වර්ධනයන්හි ඉදිරියෙන්ම සිටී.
චිත්රපටයේ ඔහුගේ කාර්යයට අමතරව, සිමර් වීඩියෝ ක්රීඩා, රූපවාහිනී වැඩසටහන් සහ සජීවී සිදුවීම් සඳහා ද සංගීතය රචනා කර ඇත. ඔහු තම පරම්පරාවේ වඩාත්ම බලගතු සහ සාර්ථක නිර්මාපකයෙකු ලෙස පුළුල් ලෙස සලකනු ලබන අතර අද දක්වාම නව ව්යාපෘතිවල වැඩ කරමින් සිටී.
Hans Zimmer විසින් 2021 දී නිකුත් කරන ලද නවතම James Bond චිත්රපටය වන “No Time to Die” සඳහා සංගීතය නිර්මාණය කරන ලදී. ඔහු චිත්රපටයේ ලකුණු කිරීම සඳහා මුලින් කුලියට ගත් නිර්මාපකයෙකු වන Dan Romer වෙතින් භාර ගත්තේය, නමුත් නිර්මාණශීලී වීමෙන් පසුව සිමර් ඔහු වෙනුවට ආදේශ කරන ලදී.
“No Time to Die” සඳහා සිමර්ගේ ලකුණු ඔහුගේ අත්සන සහිත සංගීත විලාසය, චිත්රපටයේ ස්වරයට සහ ශෛලියට ගැලපෙන අද්විතීය ශබ්දයක් නිර්මාණය කිරීම සඳහා වාද්ය වෘන්ද සහ ඉලෙක්ට්රොනික අංග දෙකම ඇතුළත් කර ඇත. මෙම අගය විචාරකයින් සහ රසිකයින් විසින් පුළුල් ලෙස පැසසුමට ලක් කර ඇති අතර, බොහෝ දෙනෙක් චිත්රපටයේ සමස්ත වාතාවරණයට සහ ආතතියට එහි දායකත්වය සටහන් කරති.
සමස්තයක් වශයෙන්, සිමර් චිත්රපට ලකුණු ලබා ගැනීමේ ලෝකයට සැලකිය යුතු බලපෑමක් ඇති කර ඇති අතර, ඔහුගේ “නො ටයිම් ටු ඩයි” කෘතිය රචනාකරුවෙකු ලෙස ඔහුගේ බහුශ්රැතභාවය සහ දක්ෂතාවය පිළිබඳ එක් උදාහරණයක් පමණි.
සංගීතයේ “ලකුණු”
මෙම ලිපියේ ඇතැම් තැන් වල යොදා ගෙන ඇති “ලකුණු” යන වචනය ඇතැම් විට සිංහල පාඨකයන්ට නුහුරුවනු ඇත. ලෝක සිනමා සහ සංගීත ක්ෂේත්රය තුල ඉංග්රීසියෙන් “Score” යන වචනය යොදා ගැනීම බහුලව දැකිය හැක. චිත්රපට කර්මාන්තයේ, score යනුවෙන් ඇති, මා යොදා ඇති “ලකුණු” යන සිංහල යෙදුමෙන් අදහස් කරන්නේ චිත්රපටයක් හෝ රූපවාහිනී වැඩසටහනක් සමඟ ඇති සංගීත හඬ පටයයි. දෘශ්ය කතන්දර කීමේ චිත්තවේගීය බලපෑම වැඩි දියුණු කිරීම සඳහා ලකුණු විශේෂයෙන් රචනා කර ඇති අතර, වාද්ය වෘන්දයේ සිට සංස්ලේෂක දක්වා ජනප්රිය සංගීතය දක්වා සංගීත අංග රාශියක් ඇතුළත් කළ හැකිය.
ඔවුන්ගේ සංගීත දැක්ම ජීවයට ගෙන ඒම සඳහා අධ්යක්ෂවරයා සමඟ සමීප සහයෝගයෙන් කටයුතු කරන වෙනම නිර්මාපකයෙකු විසින් බොහෝ විට මෙම ලකුණු රචනා කර ඇත. මෙයට ඇතැම් චරිත හෝ කතාන්දර සමඟ සම්බන්ධ වී ඇති සංගීත තේමා හෝ මෝස්තර වර්ධනය කිරීම මෙන්ම නිශ්චිත දර්ශන හෝ දෙබස්වලට ගැළපෙන පරිදි සංගීතය කාල නිර්ණය කිරීම ඇතුළත් විය හැකිය. බොහෝ චිත්රපට සහ රූපවාහිනී වැඩසටහන් සඳහා ලකුණු අත්යවශ්ය අංගයකි, මන්ද එය කතන්දර කීමේ චිත්තවේගීය බලපෑම බෙහෙවින් වැඩි දියුණු කළ හැකි අතර, වායුගෝලය සහ ආතතිය ඇති කිරීමට සහ නාට්ය හෝ සැකය ඉහළ නංවයි. බොහෝ අවස්ථාවන්හිදී, ලකුණු චිත්රපටය හෝ රූපවාහිනී සංදර්ශනය මෙන් සංකේතවත් වී ඇති අතර, ලොව පුරා රසිකයින්ට ක්ෂණිකව හඳුනාගත හැකිය. සංගීත ක්ෂේත්රයට හාන්ස් සිමර්ගේ දායකත්වය අතිමහත් සහ දුරදිග යන ඒවාය. ඔහු චිත්රපට ලකුණුකරණයේ සීමාවන් අඛණ්ඩව තල්ලු කර ඇති අතර, ඔහුගේ පෙරළිකාර කාර්යය සංගීත ලෝකයට සැලකිය යුතු බලපෑමක් ඇති කර තිබේ. සිමර් නූතන යුගයේ වඩාත්ම බලගතු නිර්මාපකයෙකු ලෙස පුළුල් ලෙස සලකනු ලබන අතර, සෑම කාලයකම වඩාත්ම කැපී පෙනෙන සහ සාර්ථක චිත්රපට ඇතුළුව චිත්රපට 150 කට වැඩි සංඛ්යාවක් සඳහා සංගීතය රචනා කර ඇත. “ද ලයන් කිං”, “ග්ලැඩියේටර්”, “ද ඩාර්ක් නයිට්” සහ “ඉන්සෙප්ෂන්” වැනි චිත්රපට සඳහා ඔහුගේ ලකුණු ඇකඩමි සම්මාන සහ ගෝල්ඩන් ග්ලෝබ් සම්මාන ඇතුළු සම්මාන රාශියක් දිනා ඇත.
සිමර්ගේ සංගීත ක්ෂේත්රයට වඩාත්ම වැදගත් දායකත්වයක් වන්නේ ඔහුගේ ලකුණු සඳහා ඉලෙක්ට්රොනික සංගීතය පුරෝගාමීව භාවිතා කිරීමයි. ඔහු සිය වෘත්තීය ජීවිතයේ මුල් දිනවල සිට ඔහුගේ සංගීතයට ඉලෙක්ට්රොනික අංග ඇතුළත් කර ඇති අතර, ඔහුගේ නව්ය ප්රවේශය කර්මාන්තයේ අනෙකුත් නිර්මාපකයින් විසින් පුළුල් ලෙස අනුකරණය කරන ලද නව ශබ්ද සහ වයනය හඳුන්වා දී ඇත.
සිමර්ගේ තවත් වැදගත් දායකත්වයක් නම්, ඔහුගේ සංගීතය විවිධ ප්රභේදවලට සහ ශෛලීන්ට අනුවර්තනය කිරීමට ඔහුට ඇති හැකියාව, ලොව පුරා ඇති සංගීත අංග ඒකාබද්ධ කරමින් සැබවින්ම අද්විතීය ශබ්දයක් නිර්මාණය කිරීමයි. ඔහු සම්භාව්ය සංගීතය, රොක් සංගීතය සහ ලෝක සංගීතය ඇතුළු පුළුල් පරාසයක මූලාශ්රවලින් ආශ්වාදයක් ලබා ගන්නා අතර මෙම බලපෑම් එකට මුසු කිරීමට ඔහුට ඇති හැකියාව චිත්රපට සංගීත ප්රභේදය පුනර්ජීවනය කර එහි ප්රේක්ෂක සංඛ්යාව පුළුල් කර ඇත.
සමස්තයක් වශයෙන් ගත් කල, සංගීත ක්ෂේත්රයට Hans Zimmer ගේ දායකත්වය අපමණ ය. ඔහු චිත්රපට සංගීතය ගැන අප සිතන ආකාරය වෙනස් කර ඇති අතර, ඔහුගේ බලපෑම වෙනත් නිර්මාපකයින් විසින් නිෂ්පාදනය කරන ලද අසංඛ්යාත ගීත වලින් ඇසෙනු ඇත. ඔහු ඉලෙක්ට්රොනික සංගීතය නව්ය ලෙස භාවිතා කිරීම සහ විවිධ සංගීත ශෛලීන් එකට මුසු කිරීමේ හැකියාව ඔහුව නූතන සංගීත නිෂ්පාදනයේ වැදගත්ම චරිතයක් බවට පත් කර ඇත.
ලෝක සංගීත ක්ෂේත්රයට හාන්ස් සිමර්ගේ දායකත්වය සැලකිය යුතු අතර නවීන චිත්රපට සංගීතයේ ශබ්දය හැඩගැස්වීමට උපකාරී වී ඇත. චිත්රපට ලකුණු කිරීම සඳහා සිමර්ගේ නව්ය ප්රවේශය සංගීත ක්ෂේත්රයට නව අංග හඳුන්වා දී ඇත, ඔහුගේ ඉලෙක්ට්රොනික සහ සංස්ලේෂක උපකරණ භාවිතය, ඔහු ලෝක සංගීත අංග ඇතුළත් කිරීම සහ සාම්ප්රදායික නොවන ශබ්ද වර්ධනය කිරීම ඇතුළුව සිමර්ගේ බලපෑම වෙනත් නිර්මාපකයින් විසින් රචනා කරන ලද අසංඛ්යාත ශබ්ද පටවල මෙන්ම ජනප්රිය සංගීතයේ ද ඇසෙනු ඇත. විශාල බ්ලොක්බස්ටර් චිත්රපට පිළිබඳ ඔහුගේ වැඩ කටයුතු චිත්රපටයේ සංගීතයේ වැදගත්කම මෙන්ම ශබ්ද පටයක් සංවර්ධනය කිරීමේදී නිර්මාපකයාගේ භූමිකාව කෙරෙහි අවධානය යොමු කිරීමට උපකාරී වී තිබේ.
චිත්රපට සංගීතයට ඔහුගේ දායකත්වය හැරුණු විට, සිමර් විවිධ ප්රභේදවලට විහිදෙන අනෙකුත් සංගීතඥයින් සහ නිෂ්පාදකයින් සමඟ ඔහුගේ සහයෝගීතාවයෙන් සමස්තයක් ලෙස සංගීත ක්ෂේත්රයට ද බලපෑම් කර ඇත. ඔහු ෆැරල් විලියම්ස්, ජොනී මාර් සහ ලීසා ජෙරාඩ් ඇතුළු ලෝකයේ වඩාත්ම සාර්ථක සංගීතඥයන් සමඟ වැඩ කර ඇත.
සමස්තයක් වශයෙන්, ලෝක සංගීත කර්මාන්තයට Hans Zimmer ගේ දායකත්වය සැලකිය යුතු ය. ඔහු චිත්රපට සංගීතය ගැන අප සිතන ආකාරය වෙනස් කර, ඊළඟ පරම්පරාවේ නිර්මාපකයින්ට ආශ්වාදයක් ලබා දී, නවීන සංගීතයේ ශබ්දය හැඩගැස්වීමේ ගාමක බලවේගයක් විය. ඔහුගේ බලපෑම චිත්රපට සංගීතයෙන් ඔබ්බට විහිදෙන අතර සංගීත ක්ෂේත්රයට ඔහු කළ බලපෑම අපමණ ය.
චිත්රපට නරඹන සෑම පරම්පරාවකටම අන් සියල්ලටම වඩා ඉහළට නැඟී තම යුගයේ හඬ කැටි කිරීමට එන චිත්රපට නිර්මාපකයෙකු සිටින බව පෙනේ. 1940 ගණන්වල සහ 1950 ගණන්වල, බර්නාඩ් හර්මන්ගේ අභිරහස් සහ අද්භූත ස්වර මගින් සැක සහිත සිනමා පරම්පරාවක් නිර්වචනය කරනු ඇත. දශක ගණනාවකට පසුව, Jaws සිට Superman, Star Wars, Indiana Jones සහ Jurassic Park දක්වා නිර්භීත සහ සංකේතාත්මක තනු මාලාවක් සමඟින් බ්ලොක්බස්ටර් යුගය ආරම්භ කළේ ජෝන් විලියම්ස් ය. වර්තමාන සිනමාවට එයටම ආවේණික වූ සංගීත යුගවාදයක් ඇත. අනාගත පුරාවිද්යාඥයන් අපේ ශිෂ්ටාචාරයේ වැළලී ගිය නටබුන් හෙළි කරන විට, ඔවුන් ඉතිරිව ඇති චිත්රපට “හාන්ස් සිමර් යුගය” ලෙස හැඳින්විය හැකිය.
ගෝලීය සිනමා කර්මාන්තය
ගෝලීය සංගීත කර්මාන්තය වාර්ෂිකව ඩොලර් බිලියන ගණනක ආදායමක් උපයන ප්රධාන ආර්ථික බලවේගයකි. ෆොනෝග්රැෆික් කර්මාන්තයේ ජාත්යන්තර සම්මේලනයට (IFPI) අනුව, සංගීත කර්මාන්තය 2020 දී ඩොලර් බිලියන 21.5 ක් වූ අතර, පෙර වසරට වඩා 7.4% ක ආදායමක් වැඩි විය.
කර්මාන්තය පටිගත කරන ලද සංගීතය, සජීවී සිදුවීම්, සංගීත ප්රකාශනය සහ සමමුහුර්තකරණය ඇතුළු විවිධ අංශ වලින් සමන්විත වේ. ඩිජිටල් සහ භෞතික ආකෘතිවල විකුණුම් සහ ප්රවාහය ඇතුළත් පටිගත කරන ලද සංගීත අංශය, සජීවී සිදුවීම්වලින් පසුව විශාලතම ආදායමේ කොටස උත්පාදනය කරයි.
මෑත වසරවලදී, කර්මාන්තය සැලකිය යුතු වෙනස්කම් වලට භාජනය වී ඇති අතර, ප්රධාන වශයෙන් ඩිජිටල් තාක්ෂණය සහ ප්රවාහ සේවාවල නැගීම මගින් මෙහෙයවනු ලැබේ. Spotify, Apple Music, සහ YouTube Music වැනි වේදිකා වල වර්ධනය සංගීතයට වැඩි ප්රවේශයක් සඳහා ඉඩ ලබා දී ඇති අතර සංගීතය පරිභෝජනය කරන ආකාරය සහ ලොව පුරා බෙදා හැරීම නාටකාකාර ලෙස වෙනස් කර ඇත.
මෙම වෙනස්කම් තිබියදීත්, සංගීත කර්මාන්තය ශක්තිමත් ආර්ථික බලවේගයක් ලෙස පවතී, රැකියා නිර්මාණය කිරීම සහ පුළුල් පරාසයක ව්යාපාර සඳහා ආදායම් උත්පාදනය කරයි, වාර්තා ලේබලවල සිට සංගීත ස්ථාන දක්වා ප්රවාහ සේවා දක්වා. ප්රවාහය අඛණ්ඩව වර්ධනය වන බැවින්, ඉදිරි වසරවලදී කර්මාන්තය අඛණ්ඩව පරිණාමය වී ව්යාප්ත වනු ඇතැයි අපේක්ෂා කෙරේ.
ගෝලීය සංගීත කර්මාන්තයට අපේ දායකත්වය
මේ සියල්ල අතර පුතා විශ්ව මෙයට වසරකට මේ ප්රසංගයේ ප්රවේශ පත්ර දෙකක් වෙන් කිරීම සඳහා බ්රිතාන්ය පවුම් දෙසියයකට ආසන්න මුදලක් වැයකර තිබුනි. ඊයේ සවස ලිවර්පූල් නගරයේ සිට මැන්චෙස්ටර් නගරය වෙත යාමට පෙර ප්රසංගය අතර තුර කෑම සඳහා අප නිවස අසල ලාංකික ආහාර සපයන ස්ථානයකින් රෝල්ස් සහ කට්ලට් මිලදී ගෙන බිරිදගේ අත්බෑගයේ දමා ගත්තෙමු. එහෙත් AO ඇරීනාව තුලට පුද්ගලික ආහාර ගෙන යාමට ආරක්ෂක අංශ ඉඩ නොදුනි. එම නිසා එතනම පිහිටි මැන්චෙස්ටර් දුම්රිය ස්ථානයේ බංකුවක වාඩිවී අප දෙදෙනා එය අනුභව කලෙමු. අණතුරුව ඇරීනාව තුලට ගිය අප මධ්යම ප්රමාණයේ බියර් වීදුරු දෙකක් මිලදී ගත්තෙමු. එහි මිල පවුම් දහසයක් විය. එය බ්රිතාන්යයේ ඕනෑම කඩයකින් ලීටරයේ බියර් කෑන් දෙලෙහක් අඩංගු කේස් එකක් මිලදී ගන්නා වියදම වේ.