ගිම්හානයේ දවසක Old Swan

Share post:

මෙම ඡායාරූපයේ ඇත්තේ ගිම්හාන රාත්‍රියේ නිවස වෙත වාහනය පදවාගෙන එනවිට දුටු එංගලන්තයේ ලිවර්පූල් හි Old Swan ලෙස හඳුන්වන කුඩා හන්දියේ දර්ශනයකි. වේලාව හිරු බැස යෑම ප්‍රමාද වූ ගිම්හාන රාත්‍රියේ අහස දිවා ආලෝකයේ සිට සන්ධ්‍යාව දක්වා සංක්‍රමණය වෙමින්, අඳුරු වලාකුළුවලට ගැඹුරු, උණුසුම් තැඹිලි සහ කහ මිශ්‍ර වූ නාටකාකාර පසුබිමක් නිර්මාණය කරයි. සාප්පු සහ මෝටර් රථවලින් ලැබෙන කෘත්‍රිම ආලෝකය සන්ධ්‍යාවේ ආරම්භය පෙන්නුම් කරමින් පරිසරයට එක් කරයි.

සාප්පු සහ මෝටර් රථවලින් ලැබෙන කෘත්‍රිම ආලෝකය රාත්‍රියේ ආරම්භයට ඇති නාගරික ජීවිත පෙන්වීය. මෙම දර්ශනය පිළිබඳ මගේ මනෝභාවය සන්සුන් භාවය සහිත නොස්ටැල්ජියානු සම්මිශ්‍රණයක් විය. යටපත් වූ ආලෝකය, වීදි සහ වෙළඳසැල් විදුලි පහන් දැල්වීමට පටන් ගෙන, නිස්කලංක භාවය සහ චර්යාව පිළිබඳ හැඟීමක් මා තුල ඇති කෙරුවේය. අහස සහ වීදි ලාම්පු එකිනෙකට සම්බන්ධ වන ආකාරය තුළ අභිරහස සහ අපේක්ෂාව පිළිබඳ ඉඟියක් මා තුල ඇති කලේය. දර්ශනය නිහඬය, නමුත් එය සංක්‍රාන්ති මොහොතක් මෙන් දැනෙන්නේ රාත්‍රිය සඳහා සූදානම් වන අසල්වැසි ප්‍රදේශයක එදිනෙදා ජීවිතය ග්‍රහණය කරමිනි. මම වාහනය වීදියේ පසෙක නවතා කැමරාව අතට ගෙන මට ඇතිවූ ඒ හැඟීම් මෙසේ ග්‍රහණය කර ගත්තෙමි.

එහෙත් එය එපමනක් නොවේය. මෙම දර්ශන විසින් මාව මෙම ප්‍රදේශයේ පෙහොසත් ඓතිහාසික සම්බන්ධතාවයේ කොටස් කරුවෙකු කරනු ලැබීය. ඓතිහාසික වශයෙන්18 වන සියවස දක්වා දිවෙන මූලයන් මෙම Old Swan හි දැකිය හැක. සාම්ප්‍රදායික ගඩොල් ගොඩනැගිලි සහ ස්ලයිට් වහල සහිත ඡායාරූපයේ පෙනෙන ගෘහ නිර්මාණ ශිල්පය ප්‍රදේශයේ ඓතිහාසික ස්වභාවය පිළිබිඹු කරයි. මෙම ගොඩනැඟිලි බොහෝ පරම්පරා සහ පරිවර්තනයන් දැක ඇති අතර, ප්‍රජාවේ කල්පවත්නා ස්වභාවය පිළිබඳ සාක්ෂියක් ලෙස පවතී.

“Reddy’s,” “Liverpool Mobiles” සහ “House of Spice” වැනි වෙළඳසැල්, Liverpool හි නවීන බහු සංස්කෘතික ප්‍රබෝධය පිළිබිඹු කරයි, එහි විවිධ ජනගහනය සහ පොහොසත් සංස්කෘතික ගලා යාම සඳහා ප්‍රසිද්ධය. පැරණි ගෘහනිර්මාණ ශිල්පය සමකාලීන ව්‍යාපාර සමඟ මෙම සන්ධිස්ථානය එහි ඓතිහාසික සාරය රඳවා ගනිමින් ප්‍රදේශයේ ගතික පරිණාමය අවධාරනය කරයි.

ස්වාභාවික ආලෝකය තීරණාත්මක සාධකයක් ලෙස ක්‍රියා කරන ඡායාරූපය තුල හිරු බැස යන ස්වභාවික ආලෝකය සහ සාප්පු වලින් ලැබෙන කෘතිම ආලෝකය අතර වෙනස දර්ශනයට ගැඹුර සහ වයනය එකතු කරමින් ගතික අන්තර් ක්‍රියාකාරිත්වයක් ඇති කරයි. ගොඩනැඟිලි, වීදිය සහ වාහනවල සැකැස්ම මගින් නරඹන්නාගේ ඇස පින්තූරය හරහා ගෙන යන අතර, චලනය හා අවකාශය පිළිබඳ හැඟීමක් ලබා දෙයි.
අහසේ උණුසුම් නාද ගොඩනැගිලිවල සහ වීදිවල සිසිල්, නිශ්ශබ්ද වර්ණ සමඟ වෙනස් වන අතර, රූපයේ නොස්ටැල්ජික් හැඟීම වැඩි දියුණු කරන සුසංයෝගී සමතුලිතතාවයක් නිර්මාණය කරයි.

මෙම ඡායාරූපය Old Swan කුඩා උප නගරයේ මොහොතක් නිරූපනය කරනවා පමණක් නොව, එම ප්‍රදේශයේ සාරය ද කැටිකර ඇති අලංකාර කලාත්මක ග්‍රහණයකි. එය ලිවර්පූල් හි ඓතිහාසික උරුමය සහ එහි දෛනික ජීවිතය සහ සංස්කෘතික විවිධත්වය පිළිබඳ අඛණ්ඩ කතාව පිළිබඳ දෘශ්‍ය ආඛ්‍යානයක් ලෙස සේවය කරයි. රූපය නිස්කලංක සුන්දරත්වයකින් අනුනාද වන අතර, කාලයාගේ ඇවෑමෙන් සහ ප්‍රජාවේ කල් පවතින ආත්මය ගැන මෙනෙහි කිරීමට ඡායාරූපය නරඹන්නන්ට ආරාධනා කරයි.

වීදි ඡායාරූපකරණ දෘෂ්ටිකෝණයෙන් ගතහොත්, ලිවර්පූල් හි මෙම Old Swan හන්දියේ ඡායාරූපය බලගතු රූපයක් බවට පත් කරන ප්‍රධාන අංග කිහිපයක් ම⁣ට ඔබට පෙන්විය හැක. වීදි ඡායාරූපකරණයේ අරමුණ වන්නේ පොදු අවකාශයන්හි අවංක අවස්ථා ග්‍රහණය කර ගැනීම, එදිනෙදා ජීවිතයට පෙරා නොගත් බැල්මක් ලබා දීමයි. එනයින් බලන විට, අවංකභාවය සහ ස්වයංසිද්ධතාවයට අනුව රූපය කිසිදු පැහැදිලි වේදිකා ගත කිරීමකින් තොරව Old Swan හි දවසේ මෙහොතක් ග්‍රහණය කරයි. හන්දිය හරහා ගමන් කරන මෝටර් රථ, ආලෝකවත් කරන ලද සාප්පු සංඥා සහ අඳුරු අහස යන සියල්ලම අව්‍යාජ සහ නොසැලකිලිමත් ලෙස හැඟෙන දර්ශනයකට දායක වේ. මෙම අවංකභාවය ඵලදායී වීදි ඡායාරූපකරණයේ ලක්ෂණයක් වන අතර එය ස්වභාවිකව දිග හැරෙන මොහොතක් ඉදිරිපත් කරයි.

රාමුව තුළ ඇති සෑම අංගයක්ම අසල්වැසි ප්රදේශය පිළිබඳ පුළුල් ආඛ්යානයකට දායක වේ. “රෙඩීස්” සහ “හවුස් ඔෆ් ස්පයිස්” වැනි නම් සහිත වීදි දිගේ ඇති ව්‍යාපාර, ප්‍රදේශය නිර්වචනය කරන සංස්කෘතික විවිධත්වය සහ දේශීය වාණිජ්‍යය පිළිබඳව ඉඟි කරයි. නවීන වාහන සමඟ සමපාත වූ ඓතිහාසික ගෘහ නිර්මාණ ශිල්පය නාගරික වීදි ඡායාරූපකරණයේ පොදු තේමාවක් වන වෙනස්වීම් සහ අඛණ්ඩතාව පිළිබඳ කථාවක් කියයි.

ඡායාරූපයෙහි මිනිසුන් කැපී පෙනෙන ලෙස දක්නට නොලැබුණත්, ඔවුන්ගේ පැවැත්මේ ක්‍රියාකාරිත්වය ඇඟවුම් කරයි. නවතා ඇති සහ ගමන් කරන මෝටර් රථ කාර්යබහුල නමුත් පිළිවෙලට ඇති ප්‍රජාවක් යෝජනා කරයි. දැල්වෙන සාප්පු සංඥා සහ වීදි ලාම්පු මිනිස් ක්‍රියාකාරකම් සහ සන්ධ්‍යාව සඳහා සූදානම් වීම පෙන්නුම් කරයි. දෘශ්‍යමාන පුද්ගලයින් නොමැති වුවද, ඡායාරූපය මිනිස් පැවැත්මේ සහ අන්තර් ක්‍රියාකාරිත්වයේ සාරය ප්‍රකාශ කරයි.
වීදි ඡායාරූපකරණය බොහෝ විට දර්ශනයක මනෝභාවය වැඩි දියුණු කිරීම සඳහා ස්වභාවික ආලෝකය සහ කාලගුණික තත්ත්වයන් භාවිතා කරයි. මෙම ඡායාරූපයෙහි, සවස් යාමයේ හෝ සවස් වරුවේ ආලෝකය නාටකාකාර හා කල්පනාකාරී වාතාවරණයක් නිර්මාණය කරයි. මැකී යන දිවා ආලෝකය සහ නැගී එන කෘත්‍රිම ආලෝකයන් අතර අන්තර් ක්‍රියාකාරිත්වය ගැඹුරේ සහ චිත්තවේගීය තට්ටුවක් එක් කරන අතර, සාමකාමී සහ ප්‍රබෝධමත් වන සංක්‍රාන්ති මොහොතක් ග්‍රහණය කරයි.

ඡායාරූපයේ සංයුතිය කල්පනාකාරීව තෝරා ඇත. මාර්ගය මෘදු ලෙස වක්‍රවන අතර, දර්ශනය හරහා නරඹන්නාගේ ඇස යොමු කර චලනය පිළිබඳ හැඟීමක් ඇති කරයි. ගොඩනැගිලි පෙළගැස්වීම සහ වීදි ලාම්පු ස්ථානගත කිරීම සමතුලිත රාමුවක් නිර්මාණය කරන අතර, අහස සැලකිය යුතු කොටසක් අල්ලාගෙන, නාටකාකාර බලපෑම වැඩි කරයි. හොඳ වීදි ඡායාරූපකරණය බොහෝ විට නරඹන්නන් දර්ශනය වෙත ඇද ගැනීමට සහ ඔවුන්ගේ අවධානය රඳවා ගැනීමට එවැනි සංයුති ශිල්පීය ක්‍රම මත රඳා පවතී.

සංස්කෘතික හා ඓතිහාසික සන්දර්භය තුල වීදි ඡායාරූපකරණයේ ඓතිහාසික හා සංස්කෘතික අංග ඇතුළත් කිරීමෙන් රූපයට අරුත් ස්තර එකතු කරයි. Old Swan ගෘහ නිර්මාණ ශිල්පය, එහි ලාක්ෂණික ගඩොල් ගොඩනැගිලි, ලිවර්පූල් හි ඓතිහාසික සන්දර්භය පිළිබිඹු කරයි. මෙම විස්තර ග්‍රහණය කර ගැනීමෙන් ඡායාරූපයට ප්‍රදේශයේ උරුමය පිළිබඳ දෘශ්‍ය ලේඛනයක් ලෙස සේවය කිරීමට ඉඩ සලසයි. වීදි ඡායාරූපකරණයේ කාචයෙන් බැලූ විට, Old Swan හන්දියේ මෙම රූපය ප්‍රදේශයේ එදිනෙදා ජීවිතය සහ ඓතිහාසික පොහොසත්කම පිළිබඳ ප්‍රබල සාක්ෂියකි. එය සාමාන්‍ය අවස්ථාවන්හි සියුම් සුන්දරත්වය ග්‍රහණය කර ගන්නා අතර ප්‍රජාවේ සජීවී අත්දැකීම් වෙත කවුළුවක් ඉදිරිපත් කරයි. කතන්දරයක් කීමට, චිත්තවේගයන් අවදි කිරීමට සහ සංස්කෘතික තීක්ෂ්ණ බුද්ධිය සැපයීමට ඡායාරූපයේ ඇති හැකියාව එය වීදි ඡායාරූපකරණයේ ප්‍රභේදයේ කැපී පෙනෙන අංගයක් බවට පත් කරයි.

අනුරුද්ධ ලොකුහපුආරච්චි

Related articles

යසස් සමන්ත වීරසිංහගේ ‘වැහි පීල්ලක අතරමංව’

ආර්ථික ක්‍රියාකාරිත්වය නතර වන මොහොතක ඊට සාපේක්ෂව පුද්ගල සිතීම සහ චර්යාව ද වෙනස් වන බව රහසක් නොවේ. එය...

ගෝඨාගෙන් පසු ජනාධිපතිකම තමන් ගේ ඔඩොක්කුවට වැටෙනු ඇතැයි සජිත් සිතාගෙන සිටියා

මම මේ ලියන්නේ 21 වැනිදාට කලින් ජනාධිපතිවරණය ගැන ලියන අවසාන ලිපියයි. මම හිතන්නේ පැති කිහිපයකින් මේ ජනාධිපතිවරණය ලංකාවේ දේශපාලන...

නවසීලන්ත, ශ්‍රී ලංකා ලෝක ටෙස්ට් ශූරතාවලියේ තරග දෙකක් ගාල්ලේදී

නවසීලන්තය සමග වන තරග දෙකකින් සමන්විත ටෙස්ට් තරගාවලිය සඳහා ශ්‍රී ලංකා සංචිතය නම් කර තිබේ.ලෝක ටෙස්ට් ශූරතාවලියේ තරගාවලියක්...

” ගිරිජා” යනු හුදෙක් තවත් එක් නවකතාවක් පමණක් ම නොවේ

මැට්ටී, පැණිලුණුදෙහි, සංසක්කාරිනී, කඩදොර නම් කෘතීන් හරහා පාඨක රසාස්වාදය ද, ජීවනාශාවන් ද දැල්වූ ලේඛිකාවකද වන ඇය කොළඹ විශ්ව...