තරංගනී රෙසිකා ප්‍රනාන්දු – ‘ජෙරුසලෙම් දූවරුනි’

Share post:

අපි දන්නා කියන අතීත චරිතයක්, වර්තමානයට පැමිණ අතීතයේ වූවැයි දැන හුන් කතාවක් වුවත් අලුත් ලෙසකින් කියද්දී, එහි ඇත්තේ අලුත් බවකි. අතීතයේ සිටි කාන්තා චරිතයක් හීනෙකින් වර්තමානයට අවුදින්, වර්තමානයේ සිටින චරිතයක් සමඟ කතාබහක යෙදෙමින් ඇයව ද කැටුව ගමනක යෙදෙන අතරේ, වර්තමාන චරිතය එනම්, ‘මම’ යැයි කියනා තරුණිය ලියනා කතාවයි, ජෙරුසලෙම් දූවරුනි.

කතා වින්‍යාස දෙකක් මාරුවෙන් මාරුවට උඩ යට යවමින්, කතා වින්‍යාස දෙක අපට නොදැනෙන ලෙස මුසු කරමින්, කතා වින්‍යාස දෙක දැන් එක්වෙයි – දැන් එක්වෙයි කියා සිතෙද්දීත් හිටිහැටියේ ඈත්කරමින් මෙය රචනා වෙයි. මරියා එක කතා වින්‍යාසයකින් ද, තරුණිය තවෙකකින් ද එමින් අතීතය සහ වර්තමානය යාකරයි. දෙදෙනාම දෙදෙනාගේ කෝණවලින් කතාව ගෙන එයි. තව අයත් ඊට එක්වෙත්.

ලියන්නිය සිටින්නේ පීඩිත කාන්තාවන්ගේ පැත්තේ ය. ඔවුන්ට යුතුකම් ඉටුකරනා භූමිකාවකය. කතාව ආරම්භවන්නේ ලංකාවේ වෙසෙන කාන්තාවන් වටාය. ලෝකයේ විසූ එවැනිම ප්‍රකට කාන්තාවන් සමූහයක් කන්දක් උඩට නැංවීමෙන්, සිහිනය වර්තමානය සමඟ මුසු වී, ඇත්ත ජීවිතේ තැනකින් කතාව අවසන් වේ. ඒ අතරේ ‘මම’ ලෙසින් පෙනී සිටින චරිතය වටා සිටිනා කාන්තාවන්ගෙ කතා ද ලියැවෙයි. ඒ අනුව, සියල්ල කාන්තාව වටා කරකැවේ. විටෙක එය කාන්තා බල ඇණියක් නැත්නම් කාන්තා කොලනියක් ලෙසින් වුව ද පෙනෙන්නට ඉඩ ඇත.

නවකතාවේ මුල සහ මැද, අගට වඩා ප්‍රබලව පෙනේ. කන්ද කොටසේ දී කතාව වේගයෙන් ඇදෙයි. කාන්තාවන්ට එක්වී තම ජීවිතය ගැන කතාබහ කර, යුතුකම් ගැන සිතීමට සැබෑ පොළොවෙන් එහා තැනකට, එනම් කන්දකට නැගීමට සිදුවීම ම එක අතකින් සංකේතයක් වැනි. කෙසේ හෝ මරියාගේත්, තරුණියගේත්, ඈ වටා සිටින්නන්ගේත් භූමිකා, ඔවුන් කියවන්නන්ට දෙන උපදෙස් සියල්ල එකම අරමුණක් වෙනුවෙන් පවතී. එය නම්, අතීතයේ හෝ වර්තමානයේ නොලැබුණැයි ඔවුන් සිතනා දෙය අනාගතයේ දී ලැබගෙන, ළඳුන්ගෙ සොව නිමාවී පාරාදීසයක් උදාවීමේ සිහිනය යි.

නවකතාවේ අවධානය වැඩියෙන්ම යොමුවන දෙය මේ කිසිවක් නොව, තරංගනී රෙසිකාගේ බස, ලියන රටාව සහ තානය යි. මේ බස ගලා යන රිද්මයකට අනුගත, සනීපදායි එකකි. වේගයෙන් දුවන ලෝකයක් නවතාලන්නට ඊට හැකියාව තිබේ. සුපුරුදු වදන් පවා ලියන්නිය ලියන තැනදි අමුතු සොබාවක් ගනී. නුපුරුදු වදනක් දෙකක් ඒ අතරේ ලැගුම් ගනී. එනිසා, කවි බසක මිහිරියාවකින් නවකතාවක් කියවන්නට සියලු දූවරුන්ට ඉඩ ලැබේ.

ඩිල්ශානි චතුරිකා දාබරේ

Related articles

ගෝඨාගෙන් පසු ජනාධිපතිකම තමන් ගේ ඔඩොක්කුවට වැටෙනු ඇතැයි සජිත් සිතාගෙන සිටියා

මම මේ ලියන්නේ 21 වැනිදාට කලින් ජනාධිපතිවරණය ගැන ලියන අවසාන ලිපියයි. මම හිතන්නේ පැති කිහිපයකින් මේ ජනාධිපතිවරණය ලංකාවේ දේශපාලන...

නවසීලන්ත, ශ්‍රී ලංකා ලෝක ටෙස්ට් ශූරතාවලියේ තරග දෙකක් ගාල්ලේදී

නවසීලන්තය සමග වන තරග දෙකකින් සමන්විත ටෙස්ට් තරගාවලිය සඳහා ශ්‍රී ලංකා සංචිතය නම් කර තිබේ.ලෝක ටෙස්ට් ශූරතාවලියේ තරගාවලියක්...

” ගිරිජා” යනු හුදෙක් තවත් එක් නවකතාවක් පමණක් ම නොවේ

මැට්ටී, පැණිලුණුදෙහි, සංසක්කාරිනී, කඩදොර නම් කෘතීන් හරහා පාඨක රසාස්වාදය ද, ජීවනාශාවන් ද දැල්වූ ලේඛිකාවකද වන ඇය කොළඹ විශ්ව...

‘ගිගිරි වළලු පය නොලා’ _ සරත් විජේසූරියගේ ක්ෂ්ද්‍ර ප්‍රබන්ධ කෙටිකතා

සිංහල සාහිත්‍ය තුළ ක්ෂුද්‍ර ප්‍රබන්ධ කෙටිකතා මේ වන විට යම් තරමක ජනප්‍රියත්වයක් හිමි කරගෙන ඇත . ලියනගේ අමරකීර්ති...